top of page
  • Zviya Baron

אז האם הבינה המלאכותית היא טרנד או מהפכה? תפקיד ה-AI בעולם האנרגיה

סדרת EmpowerTech


חברות חשמל וסטארט אפים נמצאים במסע בו הם בוחנים כיצד בינה מלאכותית יכולה לסייע ביצור, הולכה, חלוקה, השירות ללקוח ושורת ההכנסות - האם יש מודל עסקי ל-AI?

 

צביה ברון, Energy-Tech. Business. Partnerships

13-09-2023


העניין הרחב בבינה מלאכותית (AI) במגוון תעשיות נמשך, וענף האנרגיה אינו חריג. מאז השקת ChatGPT של OpenAI בסוף 2022, המשפט "תפקיד ה- AI ב..." הפך שכיח, שכחי מדי. ועם זאת, ההתלהבות סביב AI דורשת ניתוח רציני של ההשפעה האמיתית שלה על ענף האנרגיה. מאמר זה בוחן את תפקיד ה-AI בתעשית האנרגיה, כולל ניתוח של תחומים כגון תשתית, ייצור, ניהול רשת ומסחר באנרגיה.


1. ההשפעה של ה-AI על תחזוקה מונעת

תשתית היא אבן הפינה של ענף האנרגיה, המבטיחה ייצור, הפצה וצריכה אמינים של חשמל. עם זאת, ניהול יעיל של תשתית כזו הוא אתגר מתמיד. פתרונות AI לתחזוקה מונעת משנים את המציאות הזו. פלטפורמת Predix של General Electric היא דוגמא אחת לכך איך AI יכולה לשפר תחזוקה באמצעות תחזוקה מונעת. באמצעות השימוש בPredix מפחית באופן משמעותי את הוצאות התחזוקה ומשפר את יעילות ההפעלה, עם עלייה של עד 20% בדיוק התחזוקה https://www.ge.com/digital/applications/analytics




הופק בקנבה, ספט' 2023


2. תפקיד ה-AI באופטימיזציה של אנרגיה מתחדשת

המעבר של ענף האנרגיה למקורות מתחדשים הוא אחד המרכיבים העיקריים בדרך לכלכלה מקיימת. בינה מלאכותית מציעה פתרונות חדשניים למקסום יעילות האנרגיה המתחדשת. אחד היישומים המשמעותיים של AI הוא באופטימיזציה של מיקומים ותפעול מתקני האנרגיה המתחדשת. באמצעות ניתוח נתונים גיאולוגיים, מטאורולוגיים וסביבתיים אחרים, AI יכולה לחזות את המקומות האופטימליים להתקנות מתקני רוח ושמש. פרויקט Deep Mind , לדוגמא, יצר שותפות עם ספקי חשמל כדי לייצר אופטימיזציה ביצור חשמל מטורבינות רוח. התוצאה היתה גידול של 20% ביצור. (https://www.deepmind.com/blog/machine-learning-can-boost-the-value-of-wind-energy). דוגמא לחברה נוספת היא Drone Deploy, שאלגוריתמים מבוססי AI שלה משפרים באופן משמעותי את התהליך של בחירת האתרים הטובים ביותר להתקנות אנרגיה מתחדשת (https://www.dronedeploy.com/solutions/renewable-energy).

Tomorrow.io (https://www.tomorrow.io/) היא עוד דוגמא להשפעת AI על אופטימיזציה של אנרגיה מתחדשת. הם משתמשים ב-AI כדי לחזות מזג אוויר בדיוק מחד וקדימה בעתיד מאידך, מה שמאפשר לתחזק ולנהל ביעילות חוות רוח ואנרגיה סולארית.

חיזוי מזג אוויר בזמן אמת מאפשר תכנון ייצור אנרגיה טוב יותר, צמצום אתגרים הקשורים לקיבולת הרשת ולאופטימיזציה של משאבי אנרגיה מתחדשים.


3. שיפור יציבות הרשת עם AI

יציבות רשת וניהול יעיל בצד הביקוש הם בעלי חשיבות עליונה, במיוחד עם האימוץ הגובר של מקורות אנרגיה מתחדשים. חברות כמו Grid4C (https://www.grid4c.com/) משתמשות בפלטפורמות ניתוח AI כדי לשפר את יציבות הרשת. האלגוריתמים שפיתחה החברה מנתחים נתונים בזמן אמת כדי לחזות ולנהל את הביקוש לאנרגיה, ומסייעים למספקים לאזן בין היצע וביקוש באופן דינמי. זה מביא ליציבות ויעילות מוגברת של הרשת, התורם לחיסכון ניכר בעלויות.


4. מהפכה במסחר ובתמחור באנרגיה

אסטרטגיות מסחר ותמחור מחיר החשמל הסתמכו באופן מסורתי על אינטואיציה ונתונים היסטוריים, מה שהוביל לחוסר יעילות ואי דיוקים. אלגוריתמים מונעי בינה מלאכותית משנים את גישה זאת על ידי שימוש במידע מדויק, בזמן אמת של שוקי האנרגיה.

נראה כי בינה מלאכותית מגבירה את דיוק המסחר, משפרת משמעותית את יעילות השוק ואת דיוק התמחור. חברות כמו Bidgely (https://www.bidgely.com/technology/) משמשות ב-AI על מנת לספק לצרכנים תובנות מותאמות אישית לגבי שימוש באנרגיה, עידוד חיסכון באנרגיה וחיסכון בעלויות.


מה הלאה?

בינה מלאכותית מראה פוטנציאל לשינוי תעשיית האנרגיה במגוון תחומים. משכך, יותר מ-40% מחברות החשמל שענו לסקר שערכה Capjemini (חברת יעוץ) נמצאות כעת בשלבי התנסות בטכנולוגיה בתחומים שונים. בנוסף, גל של סטארט-אפים בתחום ה-AI מניע חדשנות בתחום האנרגיה. סטארטאפים אלה מתמקדים בטכנולוגיות AI כדי להתמודד עם אתגרים ספציפיים בתעשייה ולהגביר יעילות, חסכון וקיימות. מגזר האנרגיה חייב להמשיך לשתף פעולה, לחדש ולהשקיע במחקר ופיתוח בינה מלאכותית כדי לבחון את הפוטנציאל שלו במלואו.


לסיכום

לסיכום, AI יכול להניע שינויים עמוקים בתעשיית האנרגיה והחשמל. מתחזוקה חזויה ואופטימיזציה של אנרגיה מתחדשת ליציבות רשת וסחר באנרגיה, וכלה ביחסי לקוחות, פתרונות המופעלים על ידי בינה מלאכותית משנים כל היבט של התעשייה. השימוש ב-AI לא רק בעל פוטנציאל לשפר את היעילות וליצור עלות-תועלת משמעותית, אלא גם תורם למאמצי הקיימות ומשפר את אמינות הרשת הכוללת.


לקריאה נוספת:

  1. "Top 5 Applications of AI and Data Science in Energy Tech" by Codete. https://codete.com/blog/top-5-applications-of-ai-and-data-science-in-energy-tech#ai-in-energy-industry-applications

  2. "AI: A Force for Clean Energy" by NVIDIA. https://blogs.nvidia.com/blog/2023/07/27/i-am-ai-clean-energy/

  3. "Artificial Intelligence in Energy" by N-iX. https://www.n-ix.com/artificial-intelligence-in-energy/

  4. "AI in the Utility Industry" by Utility Dive. https://www.utilitydive.com/news/ai-in-the-utility-industry/543876/

  5. "How Will Artificial Intelligence Fit Into the Energy Sector?" by Forbes. https://www.forbes.com/sites/kensilverstein/2023/06/07/how-will-artificial-intelligence-fit-into-the-energy-sector/?sh=422e255c23cc

  6. "An AI Power Play: Fueling the Next Wave of Innovation in the Energy Sector" by McKinsey Digital. https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/how-we-help-clients/an-ai-power-play-fueling-the-next-wave-of-innovation-in-the-energy-sector

  7. "Utilities' Generative AI: Artificial Intelligence - Capgemini Report" by Utility Dive. https://www.utilitydive.com/news/utilities-generative-ai-artificial-intelligence-capgemini-report/686601/

  8. "AI Startups in the Energy Sector: Driving Innovation and Efficiency in a Carbon-Constrained World" by StartUs Insights. https://www.startus-insights.com/innovators-guide/artificial-intelligence-startups-energy/

פוסטים אחרונים

bottom of page